Thread Rating:
  • 10 Vote(s) - 2.5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Marshall McLuhan Kimdir?
#1
Oku-1 

Marshall McLuhan Kimdir?

Marshall McLuhan (21 Temmuz 1911-31 Aralık 1980), iletişim kuramcısı, Edmonton, Alberta'da doğdu. Toronto Üniversitesi'nde İngilizce Profesörü (1954-1980) ve Kültür ve Teknoloji Merkezi Müdürü olarak çalıştı.

Önemli kitapları arasında The Mechanical Bride (Mekanik Gelin, 1951), The Gutenberg Galaxy (Gutenberg Galaksisi, 1962), Understanding Media (Medyayı Anlamak, 1964) ve The Medium is The Message (Quentin Fiore ile birlikte, Araç Mesajdır, 1967), War and Peace in the Global Village (Quentin Fiore ile birlikte, Küresel Köyde Savaş ve Barış, 1968 ) sayılabilir.

*Annesi aktris olan Mcluhan, annesinin hitabet sanatına duyduğu ilginin etkisi altında büyüdü. Şiire büyük ilgi duyan Marshall McLuhan, üniversiteye girmeden önce birçok şiiri ezbere öğrendi. Bu şiir sevgisi onun çalışmalarına ve yapıtlarına da yansıdı.

*1928 yılında Manitoba Üniversitesinde mühendislik okumaya başladı, aynı üniversitede İngilizce ve felsefe üzerine yüksek lisans yaptı. Bu okulu bitirdikten sonra 1935 yılında Cambridge Üniversitesinde edebiyat üzerine doktora yapmaya başladı. Cambridge yılları aynı zamanda McLuhan’ın yaşamında çok önemli bir dönüm noktası hâline geldi.

*31 Aralık 1980’de hayatını kaybetti.

*McLuhan’ın ünü özellikle 1990’lı yıllarda ölümünden yeniden arttı. İnterneti, yeni teknolojileri anlamak isteyen birçok kişi onun düşüncelerine yöneldi. Hatta günümüzde Marshall McLuhan onuruna teknoloji dalında önemli çalışmalara imza atan kişilere “Marshall McLuhan Ödülü” verilmektedir.

McLuhan’ın Kuramına Işık Tutan Sözleri

*       Küresel bir köyde yaşıyoruz ve sayımız durmadan artıyor.

*       Aslında insanlar gazete okumuyorlar her sabah sıcak bir banyodalar gibi onların içine dalıyorlar.

*       Büyük olmanın en hoş yanlarından biri, küçük düşünme lüksüne sahip olmaktır.

*       Yarın bizim daimi adresimizdir.

*       Araç mesajdır.

*       Kullanıcı içeriğin ta kendisidir.

*       Televizyon her an öğretmektedir. Televizyon bütün okullardan ve bütün yüksek öğrenim kurumlarından daha çok eğitim verir.

*       Teknolojiler yalnızca insanların kullandığı icatlar değildir, insanları yeniden icat eden araçlardır.

*       Anadil propagandadır.

Araç Mesajdır.

Marshall McLuhan’ın “Araç Mesajdır” sözü en çok tartışılan kuramlarından birisidir. “Birçok kimse teknolojinin, yani aracın doğuştan iyi ya da kötü olmadığı görüşündedir. Aracın değeri nasıl kullanıldıklarıyla biçimlenir. McLuhan ise bu görüşün tam zıttını düşünür. Ona göre aracın gerçek içeriği kendisidir.”

Araç, insanın uzantısıdır. Bu uzantı, akla gelen her şeyi kapsar. Konuşulan ve yazılı sözcük, giysi, ev, para, basın, yol, araba, tekerlek, uçak, fotoğraf, telgraf, daktilo, telefon, sinema, radyo, televizyon… Yani McLuhan’ın ünlü sözüyle araç, mesajdır. (Medium is message) McLuhan bu sloganlaştırılmış sözüne temel oluşturan düşünceleriniyse şöyle açıklayabiliriz:

“İçerik yerine biçime eğilmek gerekmektedir. İletişimin şekli belli iletiler için tercihe sahiptir. İçerik daima belli bir şekilde vardır ve bu biçimin dinamiği tarafından bir dereceye kadar yöneltilir. Eğer araç bilinmezse mesaj da bilinmez. Bu anlamda, araç ortak iletidir. Araç, onu kullanan kişilerin algısal alışkanlıklarını değiştirir dolayısıyla yansız değildir. Kişilere olduğu kadar topluma da mesaj verir.”

Yani McLuhan mesajın içeriğinin iletildiği araçtan daha önemli olduğu görüşünün aksine aracın bir etki oluşturduğunu savunur. Ona göre araçla neyin söylendiği önemli değildir. Örneğin bir hikâye, sözlü söylenmesi, sahnede oynanması, radyoda anlatılması, filmde gösterilmesi ve televizyonda sergilenmesiyle farklı anlamlar kazanır. Araç doğal olarak bir dile ve eğilime sahiptir.

McLuhan bu sözü için şöyle der: “Bir medya (araç) bizim algımızı şekillendirir ve yeniden şekillendirir. “Araç mesajdır” diyerek bunu kastetmeye çalışırım”.

Medya, yani araç iletilen mesajdan çok, insanlar üzerinde etkilidir. Araç sadece mesajın taşıyıcısı rolünü üstlenmez. O belki de mesajdan daha çok insanların düşünce yapılarını ve algılayışlarını değiştirir. Algımızı şekillendirir ve belki de algımızı farklı formlara sokar. Kitap, radyo, televizyon ve sinemada verilen mesajların hepsi farklı etki oluşturur. Örneğin insanlar yazılı kültürün etkisiyle kitapta verilen mesajı daha zor unuturken, televizyonda verilen mesajı daha kolay unutabilmektedir.

“McLuhan’a göre, bizim araçlara alışılagelen yanıtımız yani araçların nasıl kullanıldığının önemli olduğu, teknolojik mankafanın uyuşuk tutumudur. Çünkü bir aracın içeriği, hırsız tarafından beynin, bekçi köpeğinin dikkatini başka yere çekmek için taşıdığı yağlı bir et parçasıdır. Aracın etkisi, güçlü ve yoğundur. Çünkü bir başka araca içerik olarak verilir. Sinemanın içeriği roman, oyun ya da operadır. Sinemada biçimin etkisi program içeriğiyle ilişkili değildir.”

Kısacası Marshall McLuhan, iletişimde aracın aslan payına sahip olduğunu düşünmektedir. “McLuhan, aracın vücut ve beyni bilinçsizce etkilediğini söylemektedir. Buna karşın mesaj bilinçli beyin üzerinde etkilidir. Marshall McLuhan bir aracın içeriğinin daima bir başka araç olduğunu belirtmektedir. Mesela yazmanın içeriği konuşmadır, el yazması da basımın içeriğidir. McLuhan burada ‘Araç mesajdır’ derken mesajın ve içeriğinin hiçbir önemi olmadığını kastetmediğinin de altını çizmektedir. Buna karşın McLuhan aracın hiç önemsenmemesi hâlinde yeni teknolojilerin insanlar üzerindeki etkisinin anlaşılamayacağına da dikkat çekmektedir. McLuhan bunun sonucunda da insanların yeni medya (araç) tarafından oluşturulan yeni çevre karşısında hazırlıksız yakalanacağının ve hayrete düşeceğinin altını çizmektedir.







Signing of RasitTunca
[Image: attachment.php?aid=107929]
Kar©glan Başağaçlı Raşit Tunca
Smileys-2
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)